Danmark er Blevet en Del af Det Internationale Bilmarked Leave a comment

Man kan nogle gange godt få lidt mindreværdskompleks over, at være fra Danmark. Ikke fordi vi ikke gør det godt, og har et stærkt demokratisk samfund, som vi kan være stolte af. Men simpelthen fordi vi er så lille et land, at vi nemt bliver overset. Der er nogle få områder hvor vi har formået at gøre os bemærket som folk og land, men generelt er det nemt ikke at tage et land seriøst, der ikke engang kan bryste sig med 6 millioner indbyggere. For mange af de større lande rundt omkring i verden svarer det til indbyggertal i en af deres byer.

Men der er faktisk et område, hvor Danmark for alvor er begyndt at træde frem på verdenskortet. Det er nemlig når det handler om biler. Nej, det er ikke fordi vi er begyndt at producere en masse biler til eksport, eller har lavet nogle enorme teknologiske revolutioner. Det er muligt den slags kommer. Men lige nu, er det faktisk vores evne til at være en international spiller på markedet for eksisterende bilmodeller, vi virkeligt kan gøre os bemærkede på.

I de fleste lande er befolkningen praktisk talt begrænset til at købe og sælge biler indenfor landets grænser. Det er bilforhandlerne der har pengene, de nødvendige kontakter og tålmodigheden med papirarbejdet til, at kunne bringe biler ind i landet. Det er der ikke nogen private der gider at døje med, så derfor tager de selvfølgeligt hen til bilforhandleren, og køber deres bil der. Der er som sådan ikke noget galt med den arbejdsfordeling: den har bare nogle bivirkninger for de personer, der ønsker at købe en bil. Først og fremmest, så giver det bilforhandlerne lidt for meget magt, når det kommer til prissætningen af biler. De behøver udelukkende at konkurrere med de andre nationale bilforhandlere, hvilket øger risikoen for prisaftaler. Derudover er bilforhandlerne selvfølgeligt ikke specielt risiko-villige, og importerer kun nogle ganske få bilmodeller – nemlig dem, de ved, de hurtigt kan få solgt. Det betyder at befolkningen i disse lande ikke har særligt mange biler at vælge imellem, og risikerer at betale overpris for dem, der nu engang er.

Men i Danmark er det anderledes. Her har private aktører som Yupex specialiseret sig i, at gøre import-processen nem og overskuelig for privatpersoner og mindre virksomheder. Det betyder, at man som dansker ikke længere er begrænset til de priser, og det udvalg, som danske bilforhandlere vælger at udbyde. De kan i stedet vælge at kigge efter en bil i Tyskland, og så nemt og elegant få den importeret og registreret i Danmark. Det er også takket være virksomheder som Yupex, at folk i Danmark kan eksportere deres brugte bil til markeder, hvor der er stor efterspørgsel: det betyder, at danskerne kan få den bedst mulige pris, når de sælger deres gamle bil.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *