Der er mange ting man skal holde styr på, når man begiver sig ud for at købe en ny bil. Hvis du læser denne artikel, så regner jeg med, at du allerede er ovre de første stadier. Du har allerede dannet dig et grundigt overblik over alle de behov du har, som du forventer, at din nye bil kan dække. Du har taget højde for, hvordan dine behov kan ændre sig i den umiddelbare fremtid – eksempelvis i forbindelse med flytning, jobskifte eller familieforøgelse. Sidst, men ikke mindst, så har du også læst godt og grundigt op på de mange forskellige bilmodeller, og er fundet frem til et sted imellem 3 og 5 biler, som alle virker som gode kandidater.
Det er lidt forskelligt hvordan folk griber det an, når de er kommet ned på et overskueligt antal muligheder. Nogle sætter sig ned med tekniske beskrivelser af alle bilerne, sammenligner dem på kryds og tværs, og forsøger at vælge den ”objektivt bedste” bil for pengene. Hvis du er god med tal, og elsker analyser, så kan det være en udmærket tilgang – men jeg vil nu ikke mene, at den kan stå alene. Der er nemlig forskel på teori og praksis, og det gør sig særligt gældende, når det kommer til købet af en bil. Den bil du analyserer dig frem til er bedst på papiret, kan sagtens ske at være frustrerende for dig at køre i. Der er en masse ting ved biler, som vi ikke rigtigt kan sætte ord på, men som har stor betydning for vores oplevelse når vi kører. Eftersom vi bruger rigtigt mange timer i vores bil, så er oplevelsen en af de vigtigste faktorer – og den kan man ikke bare sådan evaluere ved at læse om bilen.
Jeg anbefaler derfor altid, at folk prøvekører en bil, før de beslutter sig for at købe den. Det er fint at lave tekniske analyser, noget gætværk og så videre i starten, så man kan spore sig ind på et overskueligt antal biler. Men når du har 3-5 biler at vælge imellem, så er det altså med at komme i gang med at prøvekøre dem. Det er kun ved at sidde bag rattet, og køre et par kilometer i bilen, at du kan danne dig et realistisk indtryk af bilen.
Her vil jeg så også anbefale, at du altid prøvekører bilerne når der er dårligt vejr. Det er nemlig når der er regn og slud, at god styring er aller vigtigst! Du kan let risikere, at alle bilerne føles nogenlunde ligeså behagelige i høj solskin – forskellene viser sig, når det regner. Jeg oplevede selv den enorme forskel der er på, at køre i en Renault Kadjar og min gamle bil, når vejret er dårligt: Renault’en klarede det dårlige vejr uden problemer, og jeg behøv nærmest ikke at tænke over det.